zondag 8 oktober 2017

Portemonneetje tafelzeil simpel met tutorial

En gisteravond heb ik ook nog een snelle simpele versie gemaakt van een klein portemonneetje.
Ze zijn heel snel gemaakt en superhandig voor vanalles, denk aan kleingeld, make up, haarspulletjes, knoopjes, veiligheidsspelden, etc.😊



Je hebt alleen maar 2 lapjes stof (buitenkant en voering) en een rits nodig. Ik heb deze keer gekozen voor de buitenkant van tafelzeil.


Ik begin met de rits, de buitenstof doe je met de goede kant naar boven, daar leg je de rits ondersteboven op (ik vind het handiger om een langere rits te gebruiken), daar bovenop leg je de voering, met de goede kant naar beneden. Ik gebruik het ritsenvoetje om te stikken



Dan vouw je beide kanten naar beneden, zoals op de foto hier onder


Dan vouw je de buitenstof dubbel, met de voering doe je hetzelfde maar dan aan de andere kant, en nu stik je de andere kant vast aan de rits.



Dan keer je alles om totdat je voering aan de buitenkant zit en de buitenstof aan de binnenkant, zorg dat de rits open is maar wel binnen de stof blijft, knip nu de resterende rits af met een niet goede schaar.


Je kan de randen nu nog bijsnijden/knippen als ze niet recht/gelijk zijn.


Dan stik je de zijkanten zoals op de foto hieronder, ik heb het nog afgewerkt met een zigzagsteek maar daar heb ik geen foto van.


Je kan het nog afwerken met een zigzagsteek en nog netter is om een biasband daar te plaatsen, dat doe ik zelf meestal niet trouwens.

Door de rits omkeren en klaar! Ik heb nog een leuk gelukslieveheersbeestje aan de rits gehangen, een leuk lintje kan ook. Je kan het natuurlijk zo leuk maken als je zelf wilt door te versieren met knoopje, strikjes, lintjes of wat dan ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten